Kako bi ostale konkurentne, tvrtke se trebaju stalno prilagođavati brzim tehnološkim promjenama koje prati potreba nadogradnje znanja zaposlenika. Ivan Skender, glavni direktor za transformaciju poslovanja, ljudske potencijale i korporativne komunikacije u A1 Hrvatska, očekuje da će se poslovanje u budućnosti sigurno još i više oslanjati na rad u oblaku i korištenje rješenja umjetne inteligencije (engl. artificial inteligence, AI) za automatizaciju svakodnevnih zadataka, zbog čega će i kompetencije povezane s tim biti još traženije. Pri tome je, ističe, ulaganje u razvoj zaposlenika za A1 uvijek bila vrlo važna stavka jer je nagla digitalizacija u njihovoj tvrtki bila još brža nego u nedigitalnim kompanijama.
Koja će zanimanja biti tražena u budućnosti?
– Prema izvještaju Svjetskog ekonomskog foruma, u idućih pet godina AI će biti zaslužan za stvaranje na desetke milijuna novih radnih mjesta, a tržište će tražiti talente koji znaju analizu podataka, strojno učenje i procesiranje prirodnog jezika, kao što već danas traži, primjerice, prompt menadžere koji znaju upravljati već dostupnim alatima temeljenima na umjetnoj inteligenciji. Podjednak porast potražnje za talentima očekuje se i u rješenjima u oblaku, koja postaju nezaobilazna u poslovanju kompanija jer omogućuju fleksibilnost timova uz rad na daljinu, te čuvanja i obrade podataka na centraliziranim mrežnim lokacijama. No ta cloud i AI rješenja uz automatizaciju i optimizaciju poslovanja donose neke rizike u kibernetičkoj sigurnosti. Zbog toga je treće područje traženih kompetencija i vještina budućnosti definitivno kibernetička sigurnost.
Kako ulaganje u razvoj zaposlenika utječe na tvrtkino poslovanje?
– Stalna su ulaganja u razvoj zaposlenika u našoj kompaniji nužna kako bismo ostali kompetitivni na tržištu i osigurali da naši zaposlenici imaju ključne kompetencije za prilagodbu na brzo promjenjivo tehnološko okružje. Zahvaljujući kontinuiranom obrazovanju i profesionalnom razvoju naši zaposlenici bolje su opremljeni za suočavanje s tržišnim izazovima i pružanje inovativnih rješenja našim korisnicima, što na kraju poboljšava tvrtkino poslovanje i konkurentnost.
Kako tehnološke promjene utječu na tržište rada i zapošljavanje? Koje izazove to stvara tvrtkama?
– U našoj industriji nedostaje stručnjaka i taj trend ostat će konstanta, i to ne samo zbog digitalizacije i ubrzanog razvoja tehnologije nego i zbog otvaranja granica na tržištu zapošljavanja. Rad na daljinu postao je standard u svjetskim kompanijama, pogotovo nakon pandemije, pa se danas poslodavci u Hrvatskoj ne natječu za stručnjake samo na lokalnoj razini nego i na međunarodnoj. Zbog toga vjerujem da je posebno važno zadržati zaposlenike kako bi se omogućio profesionalni razvoj i rast unutar kompanije uz poticanje kulture kontinuiranog učenja novih vještina i kompetencija. U skladu s tom strategijom u A1, osim što nudimo mnoge nematerijalne i materijalne pogodnosti, kao dodatak na kompetitivnu plaću zaposlenicima omogućujemo razvojne programe i stručna usavršavanja, kao i mogućnost prekvalifikacije. Također, svi zaposlenici koji promijene poziciju unutar A1 imaju osiguran individualni proračun za učenje. Tako ih želimo poticati na interne promjene, a da se pritom ne moraju brinuti imaju li potrebne vještine za zaokret u karijeri. Cilj nam je osigurati što više prilika za zaposlenike da rastu i razvijaju profesionalno unutar kompanije.
Zašto ste odlučili izraditi prvu hrvatsku interaktivnu mapu poslova i vještina budućnosti?
– Velika je vjerojatnost da zanimanja koja danas postoje više neće postojati u trenutku kada djeca koja sada idu u školu izađu na tržište rada. U skladu s tim trendovima akademski sektor također treba prilagođavati kurikule i programe kako bi osigurao da radna snaga budućnosti posjeduje potrebne vještine i kompetencije. Mapa poslova i vještina budućnosti izrađena je u suradnji sa stručnjacima iz privatnog i akademskog sektora i pokriva deset najpropulzivnijih industrija. U njoj se mogu istražiti poslovi budućnosti i potrebne vještine te doznati za kojim poslovima pada potražnja. Vještine budućnosti o kojima razgovaramo za nekoliko godina bit će vještine današnjice, no stalnim ažuriranjem te mape ona ima potencijal postati relevantan izvor znanja i pomoćni faktor u odabiru obrazovanja ili zaposlenja. Nismo stali na tom projektu jer smatramo da je to jako važna tema u našem društvu. Zato smo uz STEM i Infobip glavni partneri Škole budućnosti čiji je cilj uvoditi relevantna znanja iz industrije 4.0. u školski sustav. Dodatno smo u suradnji s Institutom za društvena istraživanja pokrenuli program ‘STEMfemme Junior. Riječ je o inovativnom obrazovnom projektu koji uključuje izradu nastavnog kurikula za radionice STEM-a za učenike petog i šestog razreda osnovne škole na kojima će učenici razvijati nove vještine uz primjenu naprednih tehnologija, učenje na modelima i primjerima iz svakodnevne okoline. Split je prvi grad u Hrvatskoj u kojem se provodi taj program i za sudjelovanje se prijavilo čak četrnaest osnovnih škola.
Sadržaj nastao u suradnji s A1 Hrvatska.