Zeleno i digitalno
StoryEditor

Mnogi lideri vide klimatske mjere kao način jačanja veza s dionicima

27. Kolovoz 2023.
Pišu: Ivana Turjak Čebohin, direktorica u Deloitteovom Odjelu revizije i savjetovanja, i Karla Grgić, menadžerica u Deloitteovom Odjelu poslovnog savjetovanja

Koliko su ozbiljne posljedice klimatskih promjena kojima svjedočimo govori Deloittovo istraživanje u kojem je sudjelovalo dvije tisuće izvršnih direktora kompanija iz 24 zemlje, prema kojem ih ispitanici smatraju jednim od od ‘tri glavna pitanja‘, ispred sedam ostalih, uključujući inovacije, natjecanje za talente i izazove u lancu opskrbe. Zapravo, samo su ekonomski izgledi rangirani nešto više. Štoviše, 75 posto njih izjavilo je da su njihove organizacije povećale svoja ulaganja u održivost tijekom prošle godine, mnoge znatno.

Ako je bilo ikakve sumnje da su klimatske promjene trajni dio poslovne agende, povećani fokus na održivost trebao bi ih zaustaviti. No, put do održivije budućnosti zahtijevat će vrijeme, zahtijevat će poslovna ulaganja, a bit će vođen novim i inovativnim tehnologijama i kreativnim pristupima. Obećavajuće je vidjeti da lideri C-razine održivost postavljaju kao prioritet i povećavaju svoja ulaganja kako bi bili predvodnici.

Indikativno je da gotovo svi anketirani smatraju da je njihova organizacija osjetila utjecaj klimatskih promjena bilo da je riječ o ‘nestašici resursa/ troškovima resursa‘ kao glavnom problemu koji već utječe na njihova društva, promjeni obrazaca potrošnje ili preferencija povezanih s klimatskim promjenama bilo regulaciji emisija. Osim toga, oko trećine rukovoditelja reklo je da klimatske promjene negativno utječu na fizičko i mentalno zdravlje njihovih zaposlenika.

Ipak optimizam

Osim utjecaja na njihovo poslovanje i dionike, čak 82 posto rukovoditelja izjavilo je da su na njih osobno utjecali klimatski događaji s ekstremnim vrućinama kao problemom koji se najčešće navodi te da osjećaju zabrinutost zbog klimatskih promjena sve vrijeme ili većinu vremena. Unatoč tim brigama, većina vjeruje da i njihova društva i globalno gospodarstvo mogu nastaviti rasti uz postizanje klimatskih ciljeva i smanjenje emisija stakleničkih plinova. Lideri bi također trebali iskoristiti svoj optimizam za postizanje održivog, mjerljivog učinka, što će zahtijevati pojačane napore u prilagodbi klimatskim promjenama, a istodobno olakšavati inovacije koje osiguravaju pravednu tranziciju za sve dionike.

Prepoznatljivost brenda i reputacija, zadovoljstvo kupaca te moral i dobrobit zaposlenika tri su od četiri glavne prednosti napora u pogledu održivosti, što sugerira da mnogi izvršni direktori vide klimatske mjere kao način jačanja veza s dionicima. Najniže rangirani benefiti (svi financijski) sugeriraju da se izvršni direktori i dalje bore pri definiranju dugoročnih financijskih prilika koje mjere održivosti nude.

Mjere i izazovi

Mjere koje u smjeru održivosti poduzimaju kompanije najviše se odnose na više korištenja održivih materijala, povećavanje učinkovitosti korištenja energije, educiranje zaposlenika o klimatskim promjenama, a nešto ih manje razvija nove proizvode ili usluge prihvatljive za klimu. Također pojačavaju se napori prilagodbe klimatskim promjenama: promjena ili premještaj postrojenja kako bi bili otporniji na klimatske promjene, kupnja osiguranja od ekstremnih klimatskih rizika, financijska pomoć zaposlenicima koji su bili pogođeni ekstremnim vremenskim uvjetima.

Međutim, manje je vjerojatno da će društva provoditi radnje koje pokazuju da su ugradili klimatska razmatranja u svoju kulturu te da imaju podršku i utjecaj višeg vodstva kako bi napravili opsežniju transformaciju. Na primjer, 21 posto izvršnih direktora navelo je da njihova organizacija ne planira vezati naknade višim rukovoditeljima uz učinak na održivost okoliša, a 30 posto izjavilo je da ne planira lobirati kod vlade za klimatske inicijative. Nadalje, na pitanje koliko su određene skupine ozbiljne u adresiranju klimatskih promjena, samo trećina ispitanih izjavila je da vjeruje kako je privatni sektor vrlo ozbiljan. Gotovo tvrdi da je teškoća u mjerenju utjecaja njihovih organizacija na okoliš glavna prepreka pojačanom djelovanju, a gotovo petina navela je troškove i usredotočenost na kratkoročna pitanja kao prepreke.

Preporuke za ubrzanje             

Uza sve, izvršni direktori vjeruju da i njihova organizacija i globalno gospodarstvo mogu nastaviti rasti uz postizanje klimatskih ciljeva i smanjenje emisija stakleničkih plinova. Dakle, kako mogu pomoći zatvoriti jaz između želja i učinka, probiti prepreke prema većem djelovanju i početi stavljati u ravnotežu kratkoročne troškove klimatskih inicijativa s dugoročnim dobrobitima?

Ispitivanje nudi nekoliko preporuka za pomoć izvršnim direktorima koji započinju korporativnu održivost, uključujući ugradnju klimatskih ciljeva u cjelokupnu strategiju i svrhu poslovanja, izgradnju povjerenja poduzimanjem vjerodostojnih klimatskih mjera, osnaživanje odbora, poticanje djelovanja dionika, ulaganje u današnje (i buduće) tehnologije i suradnju za poticanje promjena na razini sustava. 

29. travanj 2024 01:45