Zeleno i digitalno
StoryEditor

Papreno: Cijena nove litij-ionske baterije može iznositi čak 25 tisuća dolara

20. Listopad 2023.
baterija, električni automobili, litij ionska baterija

Iako se mnogi kunu u elektrifikaciju automobila i spas klime kada svi sjednemo u električare, kada se pogledaju cijene baterija i zamjene istih, mnogima naglo padne entuzijazam. Mnoge su prednosti električnih automobila, tj. mnoge će prednosti nekad u budućnosti imati takvi automobili naspram onih koje pogone klasična fosilna goriva, ali to vrijeme još uvijek nije došlo.

Jedna od velikih mana električnih automobila je svakako cijena zamjene baterija koje se često penju na razine veće od deset tisuća eura. Kako je sve više ‘električara‘ po cestama, tako ih je i sve više rabljenih, a ako se kupuje takav električni automobil, baterija je prva stavka na koju treba misliti. Recurrent auto je napravio studiju gdje se detaljno opisuje koliko točno stoji zamjena baterija na nekim od najpopularnijih električnih automobila na tržištu. Spomenute cijene u studiji vrijede za vozila nakon što izađu iz jamstvenog roka, a prema ranijem Bloombergovom izvješću, prosjek je oko 126 eura  za svaki kWh kapaciteta baterije.

Studijom je obuhvaćen niz modela među kojima je i BMW i3 kojemu nova baterija stoji oko 16 tisuća dolara (14748.48 eura)  dok se rabljene mogu pronaći i za 2500 dolara (2304.45 eura)  Chevrolet Bolt GM je još prije više od pet godina istaknuo cijenu kao kod spomenutog BMW-a. Nissan Leaf je već godinama na tržištu, a za prvu generaciju modela potrebno je izdvojiti minimalno 4500 dolara (4148.01 eura), dok ćete bateriju od 62 kWh platiti 9500 dolara (8756.91 eura). Najveću bateriju u sebi nosi Tesla model 3, a cijena baterije od 75 kWh iznosi 13.500 dolara (12444 eura)  dok je trošak zamjene oko 2300 dolara (2120 eura)  Ako pak vozite VW e-Golf i trebate novu bateriju morat ćete izdvojiti 23.443 dolara (21609. eura)  Za Volkswagenove ID modele trošak zamjene baterije se kreće oko 15 tisuća eura, a za starije modele poput e-Golfa i e-Upa može ići do 20.000 eura.

Cijene ćelija

Cijene baterija za električna vozila mogu varirati a sve ovisi o sastavu baterija i kemiji koja se u njoj nalazi. Podaci statističke tvrtke Benchmark Minerals Intelligence pokazuju koliko se razlikuju cijene baterijskih ćelija na popularnim električnim vozilima. Naravno da neki vlasnici električnih vozila ostanu iznenađeni kada otkriju cijenu zamjene svojih baterija. Ovisno o marki i modelu vozila, cijena nove litij-ionske baterije može iznositi čak 25 000 dolara.Cijenu baterije za EV mogu oblikovati različiti čimbenici kao što su troškovi sirovina, troškovi proizvodnje, složenost pakiranja i stabilnost opskrbnog lanca. Jedan od glavnih čimbenika je kemijski sastav.

image
foto

Grafit je standardni materijal koji se koristi za anode u većini litij-ionskih baterija. Međutim, mineralni sastav katode je taj koji se obično mijenja. Uključuje litij i druge minerale poput nikla, mangana, kobalta ili željeza. Ovaj specifični sastav ključan je za određivanje kapaciteta, snage, sigurnosti, životnog vijeka, cijene i ukupne izvedbe baterije.

Baterijske ćelije litij nikal kobalt aluminij oksid (NCA) imaju prosječnu cijenu od 120,3 dolara po kilovatsatu (kWh), dok litij nikal kobalt mangan oksid (NCM) ima nešto nižu cijenu od 112,7 dolara po kWh. Oba sadrže značajne udjele nikla, povećavajući gustoću energije baterije i omogućujući veći domet.

Po nižoj su cijeni litij-željezo-fosfatne (LFP) baterije, čija je izrada jeftinija od varijanti na bazi kobalta i nikla. LFP baterijske ćelije imaju prosječnu cijenu od 98,5 USD po kWh. Međutim, oni nude manje specifične energije i prikladniji su za standardna ili kratkodometna električna vozila.

Koja baterija dominira

U 2021. godini tržištem baterija dominirale su NCM baterije, s 58 posto tržišnog udjela, a slijede LFP i NCA, držeći svaki po 21 posto. Gledajući unaprijed do 2026., predviđa se da će se tržišni udio LFP-a gotovo udvostručiti i dosegnuti 38 posto, dok će NCM baterije zauzimati 45 posto tržišta, dok će NCA pasti na samo 7 posto.

image

Baterije, infografika

foto
24. studeni 2024 14:54