Život
StoryEditor

Doznajte kako postati nezamjenjiv kao tvrtka, proizvod ili osoba

17. Prosinac 2023.
Piše: Barbara Slade

‘U biznisu tražim ekonomske dvorce oko koji je nepremostiv jarak‘ – Ovako je Warren Buffet odgovorio na pitanje što traži od firmi u koje ulaže novac. Jarak u biznisu? Na engleskom jarak se kaže moat, a Buffettov odgovor toliko je postao popularan da se uvriježio izraz ‘ekonomski moat‘.

Riječ je o metafori koja se odnosi na ona poslovanje koji mogu zadržati kompetitivnu prednost u odnosu na konkurenciju i tako sačuvati udio na tržištu i profite. Izraz dolazi iz reference na srednjovjekovne jarke koji su okruživali dvorce i bili bitna zaštita od napada.

Apple ima nekoliko ekonomskih moatova, a najpoznatiji je sigurno iPhone – oko kojeg se stvorio jedan zaseban svijet i prema kojem se mnogi drugi usmjeravaju – npr. ako imaš aplikaciju, želiš da se ona nađe u AppStoreu. Google ima svoju tražilicu. Možete raditi biznis ignorirajući Google, ali neće vam biti lako. Microsoft ima Windowse i Office. Toliko su postali defaultni dio informatičke opreme da su gotovo nezamjenjivi. Imaju ih svi i njihova zamjena u velikim sustavima stvorila bi ogromne troškove.

Ono što je zajedničko ovim brendovima jest da su postali nezamjenjivi. Odnosno, teško zamjenjivi. Evo i nekih od kompetitivnih primjera koje stvaraju moat brendove:

  • Tehnologija: Jedinstvena tehnologija ili patenti koje drugi koriste.
  • Umrežavanje: Nekim proizvodima vrijednost raste s brojem korisnika, npr. društvene mreže. 
  • Prednost cijene: Neke tvrtke su toliko velike da ih druge teško mogu pobijediti u cijenama – npr. Amazon
  • Trošak promjene: Prelazak na druga rješenja nerijetko je skupo iskustvo. Ako bi velika tvrtka htjela prijeći s Windowsa i Office paketa na druga rješenja, to bi tražilo dosta dodatnih troškova.

Objasnimo na primjeru. Recimo da ste se odlučili obogatiti prodajući kavu. Znate da ćete jeftinije proći ako odjednom kupite veću količinu kave nego da svaki dan kupujete na malo. Tako možete smanjiti troškove i do 30 posto pa kavu možete prodavati jeftinije od drugih oko sebe.Jeftinija cijena kave dovest će vam više kupaca, a posljedično ćete i vi više zarađivati.

No konkurencija će uskoro shvatiti što se dogodilo te će napraviti isto što i vi i više nećete imati tu prednost cijene na tržištu. Zamjenjivi ste kad vam je cijena kave ista kao i kod drugih. Da ste izumili neku tehnologiju koja radi više šalica kave od sirovine, to bi značilo i veću uštedu, odnosno mogli biste smanjiti prosječnu cijenu kave i tako opet biti u prednostima pred onima kojima se takvo smanjenje ne bi isplatilo.

Koja je vaša komparativna prednost?

Želite li postati nezamjenjivi, trebate imati više od odličnog proizvoda ili usluge – trebate stvoriti sustav koji ima komparativnu prednost pred konkurencijom.

Ponekad je to teško, kao što je (bilo) teško ne naplaćivati korištenje Facebooka korisnicima. Startup bez prihoda ima svoje troškove održavanja društvene platforme, ali besplatno korištenje omogućilo im je rast do 2 milijarde korisnika i oglašivačke mašine koja sad donosi ogromne prihode.

Možete li izgraditi vlastiti osobni brend, postati MOAT kao osoba? Zašto ne. Imidž je moat. Postanite poznati po nekoj vještini/po nečemu neobičnom.

Marie Condo je moat u uređenju doma. Osmislila je jedinstvenu vještinu minimalističkog pospremanja. Ryan Holiday postao je osoba na koju pomislite kao netko spomene stoicizam. Jer o tome piše i govori godinama. Kad spomenete danas matematiku, koliko vas pomisli na Tonija Miluna? Na kraju krajeva, kad netko spomene vortex, znam da pomislite na Anu Bučević.

Postanite toliko dobri u nečem da vam je nemoguće zaobići. Zanemarite sve projekte sa strane i fokusirajte se da postanete najbolji u samo jednoj stvari. Izmislite nešto i gurajte to dok se ljudima ne uvučete pod kožu. Postanite ona osoba za koju će netko reći ‘ona ti to sigurno zna‘.

I vi sigurno znate neku osobu kojoj biste se obratili za specifičan problem. A za što bi se ljudi obratili prvo vama, a tek onda svima drugima?

20. prosinac 2024 15:02