Poslovni plan je u suštini priča i želite osigurati da ima prirodan tijek, kao i održati zanimanje osobe koja čita dok je vodite kroz menadžment, marketing i financijski okvir.
Neki od materijala koje biste željeli uključiti u poslovni plan vjerojatno se ne uklapaju u potpunosti u te kategorije. Primjerice, možda želite uključiti životopise menadžerskog tima, primjere proizvoda, fotografije prostora i slično.
Donosimo jedanaest stvari koje je sasvim legitimno uključiti u poslovni plan:
Životopisi ključnih zaposlenika
Menadžerska sekcija poslovnog plana sadrži popis i kratak opis ključnih menadžera i zaposlenika. Međutim, mnogi investitori žele znati više o ljudima s kojima će surađivati. Stoga nije na odmet uključiti životopise ili kratke biografije ključnih ljudi u vašem timu.
Primjer proizvoda
Ako je vaš proizvod, na primjer, softver ili aplikacija, možete uključiti screenshotove proizvoda u poslovni plan. Nemojte, međutim, pretjerati i zasigurno nemojte očekivati da će privlačnost samog proizvoda nadomjestiti potencijalne nedostatke drugih dijelova poslovnog plana.
Fotografije proizvoda
Unajmite profesionalnog fotografa koji će investitorima prikazati vaš proizvod u najboljem svjetlu.
Primjer reklamnog rješenja
Nije na odmet uključiti i primjer marketinške kampanje koju planirate koristiti da biste oglašavali proizvod. Nekim investitorima je to ključan faktor. Screenshotovi web stranice ili Facebook stranice, linkovi, printani oglasi i slični primjeri mogu pomoći da pokažete kako namjeravate pristupiti publici.
Mediji
Ako su mediji popratili vaš proizvod, uključite primjere u poslovni plan.
Ocjene i pohvale
Ako je vaš proizvod dobio dobre ocjene, neke posebne certifikate ili je uključen na neke poželjne liste to je stvar kojom ćete privući pozornost investitora. Primjerice, ako je vaš restoran dobio izvrsne ocjene nekog poznatog gastronomskog časopisa ili se preporuča u turističkim prospektima, nemojte to izostaviti iz poslovnog plana.
Fotografije prostora
Niti jedan investitor neće uložiti u neki prostor ili ga kupiti ako ne zna kako prostor izgleda, odnosno u kojem je stanju. Omogućite im fotografije prostora koje odaju dovoljno informacija o stvarnom stanju.
Prostorni plan
Još jedna stvar koju možete uključiti u poslovni plan. Investitori će to cijeniti jer ćete im na taj način pružiti brojne dodatne informacije koje im mogu biti presudne.
Kreditno izvješće
Kreditno izvješće trebali biste uključiti u financijsku sekciju poslovnog plana. Međutim, budući da će jedino bankari biti zainteresirani za takve informacije, možete ga uključiti kao dodatak.
Najam
Postoji šansa da će investitori imati dodatna pitanja, primjerice o najmu, na koja je najbolje odgovoriti jasnim činjenicama, odnosno dokumentima.
Ugovori s klijentima
Ako imate sreće pa ste već sklopili ugovore s klijentima, nema razloga da to ne uključite u poslovni plan.