Zastupnici Europskog parlamenta glasovali su u srijedu u korist prijedloga smanjenja emisija ugljičnog dioksida iz novih osobnih automobila i novih lakih gospodarskih vozila u EU-u za 40 posto do 2030. godine.
>>>Poskupljenje automobila: Auspuh od iduće godine plaćamo više
Prijedlog je usvojen s 389 glasova za, 239 protiv i 41 suzdržanih, te poziva na smanjenje emisija ugljičnog dioksida za 20 posto do 2025. i 40% do 2030. godine.
Prijedlog smanjenja standardnih emisija ugljičnog dioksida iz vozila do 2030. godine podijelio je zastupnike Europskog parlamenta te su u raspravi održanoj u utorak socijaldemokrati i zeleni podržali veća smanjenja dok su pučani upozoravali na moguće posljedice takve mjere po radna mjesta u automobilskoj industriji.
Europska komisija prethodno je predlagala 30 posto do 2030. godine.
Davor Škrlec, hrvatski europarlamentarac i član Odbora za okoliš, javno zdravlje i sigurnost hrane, smatra da Europska unija, ukoliko namjerava ozbiljno pristupiti provedbi Pariškog sporazuma i dekarbonizacije gospodarstva do 2050., mora djelovati već sada usvajanjem ambicioznih ciljeva koji potiču implementaciju vozila s nultim emisijama.
"Transport je jedini sektor u kojem emisije stakleničkih plinova i dalje rastu. Cestovni promet odgovoran je za 22 posto emisija stakleničkih plinova u EU-u, a od toga na automobile i kombije spada 73 posto emisija stakleničkih plinova", rekao je Škrlec, stoji u priopćenju njegova ureda.
Škrlec je istaknuo kako će novi standardi emisija za Europsku uniju dovest će do stvaranja radnih mjesta i potaknuti Europu da više ulaže u čista vozila. Naglasio je kako mnoge vlade podržavaju ambiciozne ciljeve smanjenja emisija ugljičnog dioksida.
>>>EK: Novi kamioni moraju ‘zdravije disati’, ispuštati trećinu manje CO2
"Ne smijemo ugroziti našu klimu jer se neke vlade i Europska komisija ponašaju kao lobisti za automobilsku industriju. U nadolazećim pregovorima, Parlament mora čvrsto stajati iza dogovorenih ciljeva ili riskiramo daljnje potkopavanje naših nastojanja da se približimo ispunjavanju klimatskih obveza koje je Europska unija preuzela Pariškim sporazumom", upozorio je Škrlec.
Europski proizvođači automobila upozorili su, uoči rasprave u utorak i glasovanja u srijedu, kako bi prekomjerno oštra ograničenja emisija ugljičnog dioksida iz automobila i kombija mogla naštetiti toj industriji i koštati je radnih mjesta.
Hrvatski europarlamentarac Jozo Radoš, član Saveza liberala i demokrata za Europu (ALDE), komentirajući glasovanje na plenarnoj sjednici kazao je kako hrvatska Vlada treba pripremiti mjere za provedbu odluke EU-a o oštrom smanjenju emisije ugljičnog dioksida iz automobila do 2030. godine.
„Hrvatska treba pratiti trendove smanjivanja emisije ugljičnog dioksida, jer je to opći interes naših građana, i pokušati postići omjer raspodjele tereta većih troškova na sve dionike cijeloga procesa. Dakle ravnomjerno rasporediti taj teret i na kupce i na sve porezne obveznike", rekao je Radoš.
"To je zahtjevna zadaća i želio bih da hrvatska vlada ima jasno stajalište o tome što joj je činiti u razdoblju od donošenja Uredbe, nakon pregovora s Vijećem EU-a, do 2030. godine“, dodao je.
Radoš je tijekom rasprave u utorak istaknuo kako će kao član grupacije ALDE podržati ambiciozniji prijedlog o smanjenju emisija za 40 posto, ali je i prijedlog Europske komisije o smanjenju od 30 posto ocijenio kao dobar korak.
>>>EP ‘nagario na gas’ u raspravi o smanjenju CO2, automobilska industrija u opasnosti
Nakon usvajanja izvješća očekuje se početak pregovora Europskog parlamenta s Komisijom i Vijećem EU-a (tzv. “trijalog”), a Vijeće ministara za zaštitu okoliša EU-a sastat će se 9. listopada kako bi odredili svoju poziciju.