Ako je logika angažiranja vanjskih pružatelja usluga ili privatnih servisa za čišćenje imala smisla u uvjetima kada su se u postupcima javne nabave privatnici nadmetali nižim cijenama, iako je i onda svakome tko je to želio vidjeti bilo jasno da ekonomska logika povjeravanja poslova koje namještenici obavljaju za tadašnjih 2.500 do 2.700,00 kuna plaće ne postoji, danas kada su ponude rijetke i višestruko veće u odnosu na procijenjenu vrijednost nabave, ustrajnost Vlade da te poslove i dalje obavljaju privatnici postala je iracionalna, objašnjava Siniša Kuhar, predsjednik Sindikata državnih i lokalnih službenika i namještenika Republike Hrvatske.
Njegov komentar potaknut je otvaranjem natječaja za usluge čišćenja koji je raspisao Središnji državni ured za središnju javnu nabavu za Dubrovačko-neretvansku, Šibensko-kninsku, Primorsko-goransku (osim grada Rijeke) i Istarsku (osim grada Pule) županiju, nakon što je Adriatic servis iz Zadra korisnike u ovim županijama obavijestio da zbog nelikvidnosti i nedostatka radne snage više nije u mogućnosti čistiti službene prostorije državnih tijela i javnih ustanova.
- Zapisnik od 2. srpnja ove godine o javnom otvaranju ponuda za usluge čišćenja u postupku nabave koji je proveo Središnji državni ured za središnju javnu nabavu pokazao je da troškovi čišćenja rastu te da ponuditelji koji se javljaju na natječaje za usluge čišćenja svoje ponude dupliciraju u odnosu na prethodna razdoblja - kaže Kuhar.
Svoje tvrdnje potkrepljuje usporedbom zapisnika o javnom otvaranju ponuda od 12. veljače 2018. godine i 2. srpnja 2019. godine. Procijenjena vrijednost nabave porasla je za Dubrovačko-neretvansku županiju s 529.000,00 kuna na 1.243.500,00 kuna, za Šibensko-kninsku županiju s 568.000,00 kuna na 1.209.500,00 kuna, za Primorsko-goransku županiju (osim grada Rijeke) s 548.000,00 kuna na 1.323.500,00 i Istarsku županiju (osim grada Pule) s 590.000,00 na 1.223.500,00 kuna, što znači da je procijenjena vrijednost nabave usluga čišćenja za ove četiri županija porasla s 2.235.000 kuna na 5.000.000 kuna, odnosno više nego dvostruko.
Ako se pak usporede cijene ponuditelja, stanje je još i gore. Dok je Adriatic servis d.o.o. 2018. godine vršio za poslove procijenjene vrijednosti 2.235.000 kuna ponudio da će ih obavljati za 1.950.916 kune bez PDV-a, 2019. godine ADRIA GRUPA d.o.o. za poslove procijenjene vrijednosti 5.000.000 kuna ponudila je cijenu od 9.311.445 kuna bez PDV-a, odnosno četverostruko višu cijenu.
Dakle, poslovi čišćenja za ove četiri „morske“ županije od 2018. do danas porasli su s 1.95 milijuna kuna na 9.31 milijuna kuna.
Istovremeno, plaće namještenika koji u državnoj službi obavljaju tzv. pomoćno-tehničke poslove kreću se od 3.000 od 3.300 kuna pred mirovinu, uz napomenu da koeficijent 0,601 namještenicima tek uz primjenu Zakona o minimalnoj plaći osigurava plaću od 3.000 kuna.
Međutim, usprkos tome što namještenici usluge čišćenja pružaju za plaću od nešto više od 3.000 kuna koja se, treba reći, za razliku od privatnih poslodavaca barem redovito isplaćuje, a zaposlenici rade na neodređeno i imaju prava iz kolektivnog ugovora, uključujući prijevoz na posao i s posla te u slučaju korištenja rodiljnog i roditeljskog dopusta, kao i bolovanja ne moraju strahovati od gubitka posla, Vlada Republike Hrvatske još uvijek favorizira (pre)skupi privatni sektor, kaže Kuhar te nastavlja:
To je razvidno iz aktualne Odluke o zabrani novog zapošljavanja državnih službenika i namještenika u tijelima državne uprave te stručnim službama i uredima Vlade RH, koja zapošljavanje namještenika ne omogućuje čak ni primjenom klauzule 2 za 1, kao kod službenika gdje se na dva otišla može zaposliti jedan novi službenika, već se ono dopušta izuzetno i to tek ukoliko obavljanje poslova namještenika nije moguće osigurati angažiranjem vanjskih pružatelja usluga.
Sindikat stoga od Vlade traži ukidanje zabrane zapošljavanja namještenika, uz istovremeno povećanje njihovih plaća na razinu iznad minimalne plaće od 3.000 kuna, budući da sadašnji koeficijent 0,601 to ne osigurava te da namještenik više od minimalne plaće počinje zarađivati tek nakon više od 10 godina staža.
- Angažiranje vlastitih zaposlenika na pomoćno-tehničkim poslovima – namještenika, postala je nužna ako se želi osigurati ujednačen higijenski standard u državnim tijelima, iz kojih Sindikat sve više upozoravaju na zabrinjavajuće higijenske uvjete - zaključuje Kuhar.