Zračni prijevoznici su zbog visokih naknada za emisije stakleničkih plinova, zlouporabe prava putnika i sigurnosnih procedura zbog problematičnih putnika izložene visokim troškovima, rečeno je u srijedu na panel raspravi Aviation Day - Croatia, u organizaciji Međunarodne udruge za zračni promet (IATA) i Croatia Airlinesa.
U raspravi su sudjelovali hrvatski zastupnici u Europskom parlamentu, predstavnici Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture, Ministarstva zaštite okoliša, Ministarstva unutarnjih poslova, Agencije za civilno zrakoplovstvo, Hrvatske gospodarske komore, Zračne luke Zagreb, IATA-a i Croatia Airlinesa.
Koordinatorica odnosa i poslova s IATA-om u Croatia Airlinesu Lana Marić-Štimac za Hinu je kazala kako se regulativa ograničavanja emisija ugljikova dioksida vrlo rigidno obrušava na zračne prijevoznike, premda oni nisu odgovorni za emisiju ugljičnog dioksida u mjeri u kojoj se to obično smatra.
Tako je zrakoplovstvo obveznik u sustavima trgovanja emisijama stakleničkim plinovima od 2010. godine, dok primjerice, brodarstvo minimalno ulazi u takve sustave, iako ima daleko veći utjecaj na globalne emisije.
Na skupu je istaknuto kako podaci iz sustavu trgovanja emisijama na globalnoj razini jasno pokazuju da je u posljednjih pet godina cijena emisijske jedinice stabilno rasla, a Croatia Airlinesu to je uzrokovalo rast godišnjih troškova koji su s nekoliko stotina tisuća eura narasli na više milijuna eura, što znatno utječe na poslovanje kompanije u cjelini.
>>>Croatia Airlines prvi put u povijesti zabilježio dvomilijuntog putnika u jednoj godini
Što se tiče prava putnika, Marić-Štimac ističe kako ona nisu sporna, ali "postaju iracionalna". Primjerice, traže se obeštećenja zbog kašnjenja, otkazivanja letova te uskrate ukrcaja unatoč rezervaciji, čak i u slučaju više sile na koju kompanije ne mogu utjecati.
Pojavljuju se ekstremno visoki odštetni zahtjevi i predstavnici tvrtki koji presreću putnike nudeći im usluge posredovanja uz proviziju koja doseže i 30 posto dodijeljene odštete, kaže Marić-Štimac.
Poseban problem su sigurnosna pitanja kod putnika koji u zrakoplovima prave nered, pri čemu, dodaje Marić-Štimac, nedostaje pravna regulativa koja bi omogućila njihov tretman. Osim što ugrožavaju sigurnost leta, takvi putnici uzrokuju velike troškove prijevoznicima koji nastaju prisilnim slijetanjem i kašnjenjem zrakoplova u odredište, a koje snosi isključivo zrakoplovni prijevoznik.
>>> Sindikat pilota: Croatia Airlines tone, uskoro neće imati tko letjeti i održavati avione
Pored toga, prijevoznik je podložan vrlo visokim novčanim kaznama ako preveze putnika bez odgovarajućih dokumenata za ulaz u Hrvatsku, no u mnogim slučajevima riječ je o tranzitnim putnicima, čije dokumente nacionalni prijevoznik nije u mogućnosti kontrolirati.
Sve to su, kaže Marić-Štimac, iscrpljujući i teško podnošljivi troškovi koji mogu dovesti do povećanja cijena ili ograničavanja postojećih beneficija putnika.