Biznis i politika
StoryEditor

50 pojmova koje morate znati u 2023.

21. Prosinac 2022.

Neki su na ovome popisu odavno u upotrebi, a neki su posve novi i mnogim ljudima nepoznati. Zajedničko im je, naravno, da će svi više ili manje označiti sljedeću godinu, vjerojatno i mnoge nakon nje. Eklektična je to mješavina trendova, stručnih izraza, novosti i domišljatih opisa pojedinih situacija čije će poznavanje katkad dobro poslužiti u neobveznom razgovoru, a katkad definirati ponašanje i razmišljanje pojedinaca i tvrtki

AI, AR, VR – to čak nisu riječi, već pokrate koje označuju moć i brzinu tehnoloških nad društvenim promjenama, oznake da se stvarnost kakvu poznajemo mijenja i da će se mijenjati još brže, više i moćnije u idućoj godini.

Svake se godine u svjetske ugledne rječnike ubacuju neke nove riječi koje opisuju nove trendove, a u posljednje dvije godine nije ih nedostajalo. Novim se riječima barata u javnom prostoru, često i bez dubljeg razumijevanja njihove osnovne definicije, pogotovo pri uporabi engleskih riječi i pojmova koji su postali univerzalni te često neprevodivi u domicilnoj komunikaciji.

Lider je u svom božićnom izdanju pripremio popis pedeset ‘novih‘ pojmova s kojima bi trebao biti upoznat svaki poduzetnik u 2023. godini. Neki su izrazi i pojmovi novi, a neki se još učvršćuju i udomaćuju u svakodnevnoj poslovnoj praksi i komunikaciji i ‘ne misle tako brzo otići‘. To su pojmovi poput tranzicije, umjetne inteligencije, inovacije, agilnosti, ekvilibrija, digitalizacije, zelene transformacije...

Neki izrazi poput goblin modea prilično su svježi. U prošloj godini odabran je za Oxfordovu riječ godine, a odnosi se na vrstu ponašanja koje je bespogovorno samodopadljivo, lijeno, nemarno ili pohlepno, obično na način da odbacuje društvene norme ili očekivanja. Goblinski način rada/života prihvaća udobnost izopačenosti te se može opisati i kao potpuno odbacivanje ideje o vlastitu napretku, radu na sebi i općenitom poboljšanju sebe. Reklo bi se da je to ‘kontratrend‘ pojmu cjeloživotnog učenja i rada na sebi, koji se proteklih godina ukorijenio u poslovnim i individualnim filozofijama.

Neke riječi koje poznajemo od pamtivijeka počele su se upotrebljavati u druge svrhe iz psiholoških razloga. Tako danas ni poduzeća ni svjetske vlade ne priznaju problem, već su suočeni s raznim ‘izazovima‘. Izazov je skočiti padobranom, promijeniti radno mjesto ili se prihvatiti roditeljstva. No danas se i rat globalnih razmjera ne smatra globalnim problemom već izazovom.

Nakon popularnoga greenwashinga, koji podrazumijeva ekomanipulaciju i upotrebljava se najčešće u marketinške svrhe, nedavno održano Svjetsko nogometno prvenstvo u Katru ‘probudilo‘ je pojam sportswashinga, koji podrazumijeva djelovanja vlada ili tvrtki koje se koriste sponzorstvom ili domaćinstvom velikih sportskih događaja da odvrate pozornost ili umanje negativne aspekte svojih operacija ili politika. Kritičari tvrde da se ‘sportsko ispiranje‘ može upotrijebiti za zamagljivanje ili odvraćanje pozornosti od gorućih pitanja, poput kršenja ljudskih prava, degradacije okoliša ili kršenja radnih odnosa te da može potkopati integritet i vrijednosti sporta.

U svijetu makroekonomije i financija (ako izuzmemo tehnološke aspekte) nema toliko novih riječi, koliko su neke od njih doživjele renesansni povratak u drukčijem vremenu i kontekstu (inflacija, stagflacija, recesija). Neke nikada nisu prestale biti u upotrebi, samo će se još više čuti u 2023. (ekonomska nesigurnost, nepredvidljivost, volatilnost i sl.).

Općenito gledano, područje u kojemu imamo najviše novih buzz-pojmova tehnološka je industrija na čelu s umjetnom inteligencijom i njezinim inačicama. Prije nekoliko tjedana svjedočili smo revolucionarnom napretku umjetne inteligencije u obliku chatbota ChatGPT, uz pomoć kojeg smo djelomično i realizirali ovu temu, testirajući njegove mogućnosti. No za svaki smo slučaj angažirali i ljudsku inteligenciju, odnosno stručnjake iz različitih polja gospodarstva: ljudskih resursa, marketinga, e-trgovine, financijskih institucija, koji su iznijeli vlastite primjere i objašnjenja iz svakodnevne komunikacije te svoja predviđanja koje će riječi u njihovim sektorima obilježiti 2023. godinu. 

A popis svih riječi koje ćete morati znati iduće godine pročitajte u tiskanom ili digitalnom izdanju poslovnog tjednika Lider.

26. travanj 2024 02:00