Biznis i politika
StoryEditor

Automobilska industrija bit će u žestokoj borbi za litijem do 2030. godine

08. Kolovoz 2022.

Piše: Roko Kalafatić

Sve je veća potražnja za električnim automobilima, a samim time se njihovi proizvođači suočavaju sa sve većim izazovima u pokušaju da ostvare najbolje moguće rezultate na tržištu čiji je potencijal ogroman. Ono što predstavlja problem u pokretanju revolucije električnih automobila je osiguravanje litija potrebnog za proizvodnju do kraja 2030. godine. 

Upotreba litija u baterijama električnih automobila stavila je tu sirovinu u središte nemilosrdne globalne konkurencije koja pokušava osigurati svoju budućnost, ali je i privukla vlade u utrci za povećanjem i očuvanjem opskrbe, objavio je Financial Times. 

Potražnja je ogromna

Veliki proizvođači automobila, od Stellantisa do BMW-a, ove su godine uložili velike količine sredstava u nove startupove vezane uz litij. Takvi ulozi jasan su pokazatelj pritiska s kojim se industrija suočava za vrijeme masovnog prelaska na električna vozila, a i brojke to potvrđuju. Prošli tjedan su iz General Motorsa poručili da će još jednom proizvođaču, Liventu, platiti čak 200 milijuna dolara unaprijed ne bi li osigurali dovoljno zaliha litija za proizvodnju. 

Kent Masters, izvršni direktor kompanije Albemarle, najvećeg javnog proizvođača litija, kazao je da će se na tržištu i dalje osjećati velika napetost unatoč svim naporima da se oslobodi što više metala. 

- Takav je izazov sustavan tijekom prilično dugog vremenskog razdoblja. Sljedećih sedam do osam godina bit će vrlo tijesno za proizvođače - poručio je Masters. 

Cijene porasle više od osam puta 

Navedena prognoza Albemarlea, tvrtke sa sjedištem u Charlotteu u Sjevernoj Karolini koja pod kupce ubraja Teslu i druge velike proizvođače u automobilskoj industriji, dolazi nakon više od osam puta većeg porasta cijena litijevih spojeva u usporedbi s početkom 2020. godine.

Podsjećamo, cijena litija se stabilizirala blizu rekordnih 70 tisuća dolara po toni postignutih u travnju, a njegova upotreba u baterijama je glavni razlog zašto za vrijeme recesije ne bilježi pad, za razliku od brojnih drugih roba.

Zahvaljujući enormnoj potražnji, Albemarle je ove godine svoju prognozu zarade podigao čak tri puta, a iz kompanije očekuju da će moći povećati svoju proizvodnju i povećati promet brže od očekivanog. 

Nakon optimističnih očekivanja, naravno, dolazi i opravdana sumnja od strane nekih banaka i istraživačkih kuća. Analitičari Goldman Sachsa ukazali su na tehnološki napredak koji bi mogao rezultirati većom ponudom u roku od nekoliko godina. Litij kao ključni materijal u električnim baterijama uz nikal i kobalt, također se može izdvojiti iz slane vode, tvrdih stijena - pa čak i gline. 

Dakle, pitanje je vremena kad će konkurencija namirisati nove prilike jer potražnje definitivno ne manjka. Jedna od tehnologija na koju se neki klade je izravna ekstrakcija litija, a riječ je o tehnici koja uklanja metal iz salamure bez oslanjanja na isparavanje.

Kompanije i dalje ne isporučuju koliko bi trebale 

Ipak, Eric Norris, predsjednik litija u Albemarleu, rekao je da su nade u nalet opskrbe itekako precijenile sposobnost proizvođača da odgovore na sve veću potražnju proizvođača automobila, prenosi Financial Times. 

- Sposobnost izvođenja kapitalnih projekata nije široko prihvaćena. Litijske tvrtke su u danoj godini isporučivale čak 25 posto manje proizvoda od obećane količine zbog kroničnih kašnjenja i tehničkih poteškoća - dodao je Norris. 

Zanimljivo je da proces rudarenja litija obično traje između šest i 19 godina od početne studije izvedivosti do proizvodnje, a riječ je o najdužem procesu od svih tehnologija uključenih u električne baterije, prema podacima koje je prošli mjesec u izvješću objavila Međunarodna organizacija za energiju (IEA)

Potrebno je još 60 funkcionalnih rudnika litija do 2030. godine kako bi se ispunili svi planovi nacionalnih vlada za dekarbonizaciju i električna vozila, objavila je IEA. Nedostatak poluvodičkih čipova bio je vodeći izazov za automobilsku industriju u proteklih 18 mjeseci, ali čini se da osiguravanje litija postaje sve veći problem. 

Projekti rudarenja litija obično traju između šest i 19 godina od početne studije izvedivosti do stvarne proizvodnje, što je najduže od svih tehnologija uključenih u električne baterije, prema prošlomjesečnom izvješću Međunarodne agencije za energiju.

22. studeni 2024 03:17