Biznis i politika
StoryEditor

‘Plati koliko koristiš‘: Novi model plaćanja sve popularniji među tehnološkim liderima

17. Listopad 2022.

Ekonomska neizvjesnost, inflacija i rast cijena uvelike su utjecali na potrošačku psihu pa tako mnogi žele platiti samo ono što koriste i ne ulaziti u velike godišnje ili višegodišnje ugovore i pretplate. Upravo zato softverske tvrtke sve više prihvaćaju ‘pay-as-you-go‘ poslovni model koji korisnicima omogućuje da plaćaju onoliko koliko koriste.

Model je popularizirala tvrtka Snowflake, a trenutno privlači nove klijente proizvoda za pohranu podataka i analitiku koji samo žele platiti ono što im je potrebno bez vezivanja ugovorima, dok tvrtke koje su čvrsti zagovornici pretplatničkog modela bilježe slabiji promet.

Snowflake je danas već iskusna tvrtka u modelu ‘plati ono što koristiš‘, no kako je potvrdio financijski direktor tvrtke Chris Degnan, kada su 2013. godine krenuli u novi sustav naplate za koji druge tvrtke nikada nisu ni čule, Snowflake je morao izgraditi vlastiti sustav budući da je većina procesora za plaćanje bila usmjerena na obradu pretplata. Danas ih pak, kako vele, zovu i pitaju o prelasku na ‘Snowflakeov model‘.

Moćan alat za mala poduzeća

I druge tvrtke s poslovanjem ‘u oblaku‘ kao što su Amazon, Microsoft i Alphabet već neko vrijeme svojim klijentima naplaćuju na temelju iskorištenog prostora, a prema istraživanju tvrtke OpenView Partbers, do kraja 2023. godine sve više će se tvrtki softverskih tvrtki okrenuti ‘pay-as-you-go‘ modelu.

Dok se ovaj model plaćanja trenutno povezuje s infrastrukturom, odnosno s poslovanjem u oblaku, to bi se moglo promijeniti te bi se model vrlo brzo mogao primjenjivati i u aplikacijama.

Autodesk, poznat po svojim programima za arhitektonski i proizvodni dizajn prošle je godine uveo jednostavne ‘Flex‘ licence pa tako AutoCAD, jedan od vodećih programa ove tvrtke, od uvođenja ovog modela košta 21 dolar za svaki dan korištenja, dok se prije plaćao standardnom pretplatom od 235 dolara mjesečno.

‒ To je moćan alat za mala poduzeća koja si ne mogu priuštiti punu pretplatu na sve što radimo ‒ rekao je izvršni direktor Autodeska Andrew Anagnost dodavši da su oko 40 posto korisnika novog modela plaćanja novi korisnici programa.

Zbog FED-ovih agresivnih povećanja kamatnih stopa ove godine softverske su tvrtke itekako osjetile udar na tržištu pa je tako prošireni softverski ETF iShares ove godine pao za 38 posto, dok su mnoge doživjele i pad od 59 posto. U trenutnoj ekonomskoj situaciji pretpostavlja se da tehnološki lideri žele probati sve moguće nove strategije i poslovne modele kako bi nastavili rasti.

25. travanj 2024 09:39