Zelena transformacija uzima sve veći zamah, a u njoj jednu od važnijih uloga igra elektromobilnost. Riječ je o novom konceptu mobilnosti u urbanim sredinama te jedan od najučinkovitijih i ekološki najprihvatljivijih prijevoznih oblika, posebice ako električna energija dolazi iz obnovljivih izvora energije. Njezine su prednosti višestruke: osim što su električna vozila ekonomičniji oblik prijevoznih sredstava, istodobno su pozitivan iskorak prema smanjenju emisija stakleničkih plinova jer ne emitiraju ugljikov dioksid i ostale štetne čestice.
Rješavanje globalnog izazova dekarbonizacije ne može čekati da postane prioritet, a elektromobilnost pokrenuta obnovljivom energijom jedna je od najvažnijih mogućnosti smanjenja emisije CO2. Prema svojim procjenama, do 2030. očekujemo više od 150 milijuna e-vozila na cestama. I zato treba postaviti temelje, prije svega u svijesti svih dionika mobilnosti.
Dobar primjer iz Češke
Sve više gradova okreće se uvođenju i flota električnih vozila za javni prijevoz. Kako bi se nova tehnologija mogla najbolje upotrebljavati u javnom prijevozu, presudno je osigurati adekvatnu infrastrukturu za punjenje tih vozila. Jedan od dobrih primjera kako se to radi češki je grad Ostrava koji u želji da poveća kvalitetu života u gradu povećava svoju flotu za 24 električna autobusa. Rješenje punionica za električne autobuse osigurava Siemens. U Siemensu vjerujemo da će pružanje infrastrukture punjenja privući pojedince, ali i definirati odnos i snagu veze između poduzeća i potrošača u budućnosti.
Konkretno, u slučaju Ostrave riječ je o punionicama Sicharge-UC, odnosno visokoučinkovitim uređajima za punjenje koji su zaslužni za isporuku visoke efektivne snage od 400 kW. Siemens će isporučiti 28 mobilnih punjača, električnu infrastrukturu te softver za energetsku automatizaciju. Moderni punjači Sicharge-UC raspolažu maksimalnom DC jačinom od 500 ampera pri 1000 volti.
Moćni sustav Sicharge UC
Rad sustava nadzire aplikacija Siemens Microgrid Control koja mjeri i prenosi podatke o punjenju do sustava transportnog poduzeća. Tako je omogućeno upravljanje energijom, ali i planiranje rada sustava. Moguće je automatizirati proces punjenja na daljinu u skladu s voznim redom autobusa, a snaga punjenja može se prilagoditi raspoloživoj energiji. Mobilni punjači snage od 22,5 kW upotrebljavaju se za punjenje preko noći, odnosno u radionici, kako bi se izjednačila snaga te osigurao kontinuirani rad voznog parka električnih autobusa.
Modularni sustav za punjenje Sicharge UC namijenjen je za punjenje električnih gospodarskih vozila svih vrsta. Njegova je snaga punjenja do maksimalnih 800 kW pa sustav može podržati i buduće zahtjeve vezane uz punjenje i infrastrukturu. Cijeli sustav optimira energetsku potrošnju i nudi različite mogućnosti priključivanja: uz kabele za punjenje (priključni sustav) moguće je upotrebljavati i top-down pantograf (OppCharge) ili priključne haube za bottom-up pantografe.
Osim rješenja, Siemens ovdje nudi cjelokupan know-how: projektni menadžment, građevinske i montažne radove, puštanje u pogon te preventivno i korektivno održavanje.
Presudna opskrba
Dugoročno gledajući, zamjenom motora s unutarnjim izgaranjem električnim vozilima mogla bi se poboljšati kvaliteta zraka i smanjila štetne emisije. E-mobilnost danas je u porastu, a prema trenutačnim procjenama, iznos godišnje prodaje javnih automobila i lakih gospodarskih vozila utrostručit će se do 2026. U postupku stjecanja takvih vozila presudnu ulogu ima i opskrbni lanac zahvaljujući kojemu uopće govorimo o dostupnosti električnih vozila.
U idućih nekoliko godina na globalnom ćemo tržištu vidjeti mnogo novih automobila, pri čemu je ključna infrastruktura. Mjesta za punjenje moraju biti dostupna i pružiti potrebnu snagu za punjenje. Morat će odgovoriti na zahtjev privatnih EV-ova rješenjima za javno i brzo punjenje, kao i za autobuse te komunalni i komercijalni vozni park, i to u obliku rješenja za punjenje u skladištima električne energije ili proizvodnji.
Osim toga, za učinkovitu e-mobilnost potrebni su digitalna povezivost i tomu pripadajuća sučelja. EV-ovi, punjači i mreže moraju međusobno 'komunicirati' kako bi se omogućilo pametno punjenje, optimizacija mreže i smanjenje ukupnih troškova.