Bruxelles planira prisiliti kineske tvrtke da prenesu intelektualno vlasništvo na europske tvrtke u zamjenu za subvencije EU-a kao dio strožeg trgovinskog režima za čiste tehnologije, prenosi Financial Times. Prema visokim dužnosnicima EU novi kriteriji koji od kineskih poduzeća zahtijevaju da imaju tvornice u Europi i dijele tehnološko znanje bit će uvedeni kada Bruxelles u prosincu raspiše natječaj za bespovratna sredstva od milijardu eura za razvoj baterija za električna vozila, a pilot bi se mogao proširiti na druge sheme subvencija EU-a.
Zahtjevi, iako mnogo manjeg opsega, odražavaju kineski režim, budući da Kina vrši pritisak na strane tvrtke da dijele svoje intelektualno vlasništvo u zamjenu za pristup kineskom tržištu. Kriteriji bi mogli biti podložni promjenama prije natječaja, naveli su dužnosnici. Planovi predstavljaju dio oštrijeg stava Europe prema Kini. Prošlog mjeseca Europska komisija potvrdila je carine do 35 posto na kineska električna vozila, povrh postojećih 10 posto. Također je uvela strože zahtjeve za tvrtke koje se prijavljuju za subvencije za vodik, određujući da se samo 25 posto dijela tvari koji se koriste za proizvodnju vodika može nabaviti iz Kine.
Bliski suradnici novoizabranog američkog predsjednika Donalda Trumpa najavili su da će on izvršiti pritisak na EU da slijedi njegov primjer i podigne više prepreka kineskoj robi i investicijama. Ako Trump nastavi sa svojom prijetnjom 60-postotnim carinama na kineski izvoz, Peking bi ih tada vjerojatno pokušao preusmjeriti u druge regije kao što je EU. Sve je veća zabrinutost zbog slabosti gospodarstva EU-a i sposobnosti tvrtki da ispune ambiciozne klimatske ciljeve bez oslanjanja na jeftini uvoz. Bruxelles je također uveo ciljeve domaće proizvodnje u zakonodavstvo usmjereno na poticanje čistih tehnologija usvojeno u svibnju.
Elisabetta Cornago, viša znanstvena suradnica u Centru za europske reforme, rekla je da Komisija pokušava pronaći mnogo ideja kako bi pojačala svoju trgovinsku obranu protiv preusmjeravanja kineskih trgovinskih tokova prema Europi. Upozorila je i da bi se oštriji stav prema kineskim komponentama mogao negativno odraziti na naporima EU-a za dekarbonizaciju. Pojačana kontrola uvoza kineske tehnologije već je potaknula tvrtke poput kineskog CATL-a, najvećeg svjetskog proizvođača baterija, da otvore gigatvornice u Europi.CATL je uložio milijarde eura u pogone u Mađarskoj i Njemačkoj, a Envision Energy sa sjedištem u Šangaju također ulaže stotine milijuna eura u pogone u Španjolskoj i Francuskoj.
Na zatvorenom sastanku ranije ove godine, kinesko ministarstvo trgovine upozorilo je domaće proizvođače automobila da ne ulažu velik novac u Europu i savjetovalo im da uspostave proizvodne linije na kontinentu samo za završni korak sklapanja, navodeći političku nesigurnost u Bruxellesu. U međuvremenu, europski baterijski gigant Northvolt, sa sjedištem u Švedskoj, nalazi se na rubu bankrota boreći se da poveća proizvodnju. Baterije čine značajan dio električnih vozila, čineći više od trećine troškova, što lance opskrbe baterijama čini ključnima za europsku industriju proizvodnje automobila dok pokušava prijeći na modele koji manje zagađuju okoliš.