Volkswagen razmatra zatvaranje tvornica u Njemačkoj po prvi put u svojoj 87-godišnjoj povijesti, dok izvršni direktor Oliver Blume upozorava da se europska automobilska industrija nalazi u ‘vrlo... ozbiljnoj situaciji‘, objavio je Financial Times. Ovaj potez dolazi nakon što program štednje pokrenut prošle godine nije uspio uštedjeti nekoliko milijardi eura, jer je tvrtka uspjela smanjiti troškove samo kroz ponudu prijevremenog umirovljenja i dobrovoljnih otkaza zaposlenicima.
- Ekonomija je postala još zahtjevnija, a novi konkurenti ulaze na europsko tržište. U takvom okruženju, mi kao tvrtka moramo sada odlučno djelovati - rekao je Blume FT-u.
Tvrtka je najavila da planira povući svoje obećanje da neće smanjivati broj radnih mjesta u Njemačkoj do 2029. godine, što bi moglo dovesti do sukoba s njihovim radničkim vijećem. Manja od očekivane potražnja za električnim vozilima u Europi pogodila je proizvođače automobila u regiji, uključujući VW, koji se također suočava s gubitkom tržišnog udjela u Kini, svom najprofitabilnijem tržištu.
Glavni brend tvrtke VW je u lipnju prošle godine najavio da želi smanjiti troškove za 10 milijardi eura do 2026. godine, s ciljem postizanja operativnih marži od 6,5 posto do iste godine. U prvoj polovici 2024., operativne marže VW brenda pale su na 2,3 posto.
VW je u ponedjeljak izjavio da je ‘restrukturiranje temeljeno isključivo na demografskim razvojem‘ (što znači oslanjanje na nepopunjavanje mjesta nakon umirovljenja radnika) bilo ‘nedovoljno za postizanje hitno potrebnih strukturnih prilagodbi za veću konkurentnost u kratkom roku‘.
VW zapošljava oko 300.000 ljudi u Njemačkoj - što čini nešto manje od polovice njegove ukupne globalne radne snage. Održavanje radnih mjesta glavni je prioritet za njemačku pokrajinu Donja Saska, koja posjeduje 20 posto tvrtke, i koja se često svrstava uz radničko vijeće tvrtke, koje drži polovicu mjesta u nadzornom odboru VW-a.
Premijer Donje Saske, Stephan Weil, u ponedjeljak je izjavio da je ‘nesporno da VW mora poduzeti mjere‘, ali je dodao da je zatvaranje tvornica samo jedna od opcija koje su dostupne tvrtki.
- Očekujemo da se to (zatvaranje tvornica) jednostavno neće dogoditi - naglasio je, dodajući da će država ‘posebno paziti na to‘.
‘Iznimno napeta‘ financijska situacija
Daniela Cavallo, predsjednica radničkog vijeća VW-a, koje prema njemačkim pravilima predstavlja interese radnika na razini nadzornog odbora, u ponedjeljak je uputila dopis zaposlenicima, upozoravajući da menadžment razmatra zatvaranje njemačkih tvornica jer bi se tvrtka mogla suočiti s ozbiljim gubitcima.
- Kao rezultat toga, izvršni odbor sada dovodi u pitanje njemačke tvornice, kolektivne ugovore unutar VW-a i program sigurnosti radnih mjesta koji traje do kraja 2029. godine - rekla je Cavallo, čiji je sukob s bivšim izvršnim direktorom VW-a Herbertom Diessom pridonio njegovoj smjeni 2022. godine.
VW je izjavio da njegova ‘iznimno napeta‘ financijska situacija znači da se ‘čak ni zatvaranje tvornica u proizvodnji vozila i komponenti više ne može isključiti‘, dodajući da će započeti pregovore s predstavnicima radnika. Cavallo je, međutim, naglasila da će se planovima izvršnog odbora VW-a pružiti snažan otpor. ‘Sa mnom neće biti zatvaranja VW tvornica‘, rekla je zaposlenicima.
Rastući sukob oko restrukturiranja najvećeg europskog proizvođača automobila dolazi u vrijeme smanjene potražnje kako na domaćem tržištu, tako i u Kini, te ulaska novih konkurenata na europsko tržište. Nekoliko kineskih proizvođača električnih vozila, poput BYD-a, planira ulazak u Europu, dok se VW i drugi tradicionalni brendovi utrkuju u razvoju jeftinijih električnih vozila.
Analitičari su već dugo poticali Volkswagen na otpuštanja kako bi postigao uštede u trenutku kada su potrebna velika ulaganja za prelazak na električna vozila.
- To je velika kulturna promjena koja se događa u Volkswagenu. Mislim da su sindikati vjerojatno suočeni s realnošću... i da će ovaj put vjerojatno biti popustljiviji - rekao je za FT Matthias Schmidt, neovisni automobilski analitičar.
Unatoč protivljenju koje je signalizirala Cavallo, Daniel Schwarz, automobilski analitičar u Stifelu, također je primijetio promjenu u njenoj komunikaciji, koja priznaje razmjere problema s kojima se suočavaju Volkswagenovi brendovi i izbjegava izravnu kritiku Blumea. ‘Reakcija sindikata bila je prilično ohrabrujuća‘, dodao je.