Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Zaštita potrošača: Gotovo 40 posto internetskih trgovina koristi manipulativne tehnike

30. Siječanj 2023.

Europska komisija i nacionalna tijela za zaštitu potrošača iz 23 države članice, Norveške i Islanda (CPC) danas su objavili rezultate pregleda maloprodajnih internetskih trgovina. U provjeri su obuhvatili 399 internetskih trgovina u kojima se nude raznoliki proizvodi, od tekstila do elektronike, navodi se u priopćenju.

Posebna je pozornost posvećena takozvanim ‘obmanjujućim obrascima‘: riječ je o tri vrste manipulativnih tehnika kojima se potrošače navodi na donošenje odluka koje možda nisu u njihovu najboljem interesu. To su lažna odbrojavanja, internetske stranice dizajnirane tako da potrošače navode na kupovinu, pretplatu i neki odabir te skrivene informacije. Rezultat je istraživanja da se barem jedan od tih obmanjujućih obrazaca koristi u 148 trgovina.

- Naše je istraživanje pokazalo da se gotovo 40 posto internetskih trgovina oslanja na razne manipulacije kako bi prevarilo potrošače ili iskoristilo njihove slabe točke. Taj je pristup očito protivan zaštiti potrošača i nekorektan. Imamo pouzdane alate kojima se takvi problemi mogu rješavati. Stoga pozivam nacionalna tijela da iskoriste svoje ovlasti i poduzmu radnje protiv takve prakse. Dok ona budu radila na tome, Komisija će pregledati cijelo zakonodavstvo o zaštiti potrošača kako bi osigurala da je primjereno digitalnom dobu. Posebnu će pozornost obratiti na to jesu li u njemu na primjeren način obuhvaćeni obmanjujući obrasci - rekao je povjerenik za pravosuđe Didier Reynders.

Rezultati istraživanja pokazali su:

  • 42 internetske trgovine služe se lažnim odbrojavanjem koje implicira da postoji rok za kupovinu nekih proizvoda.
  • 54 internetske trgovine usmjeravaju potrošače prema nekim odlukama – od pretplata do skupljih proizvoda ili skuplje dostave – pri čemu se služe tehnikama kao što su vizualni dizajn i odabir fraza.
  • 70 internetskih trgovina potpuno ili djelomično skriva važne informacije od potrošača. Među tim informacijama su troškovi dostave, sastav proizvoda i postojanje jeftinijih odabira.
  • U 23 trgovine informacije su skrivene kako bi se navelo potrošače da pristanu na pretplatu.

Provjera je obuhvatila i 102 aplikacije pregledanih internetskih trgovina. U 27 aplikacija pronađen je barem jedan obmanjujući obrazac.

Nacionalna tijela će kontaktirati trgovce kod kojih su otkrivene manipulativne prakse i zatražiti od njih da uklone probleme na svojim internetskim stranicama. Prema potrebi poduzet će dodatne mjere u skladu s nacionalnim postupcima.

U kontekstu širih nastojanja da se riješe problemi obmanjujućih obrazaca i kao dopuna aktivnostima CPC-a Komisija će kontaktirati internetske trgovce kod kojih su slični primjeri otkriveni prilikom izrade studije o nepoštenim komercijalnim praksama u digitalnom okruženju iz 2022. i zatražiti da uvedu potrebne promjene.

Komisija će također prikupljati mišljenja o tri direktive koje se odnose na zaštitu potrošača kako bi utvrdila pružaju li visok stupanj zaštite u digitalnom okruženju. Riječ je o Direktivi o nepoštenoj poslovnoj praksi, Direktivi o pravima potrošača i Direktivi o isticanju cijena. Javno savjetovanje otvoreno je do 20. veljače 2023.

22. studeni 2024 04:37