Počeci bio&bio priče sežu s kraja ’80-ih godina s prvim polaznicima seminara o makrobiotici i održivim životnim stilovima. Na njima su Jadranka Boban Pejić i njen suprug Zlatko Pejić predstavili priču o velikom životu, cjelovitoj hrani, organskom uzgoju i najvažnije, konceptu osobne ekologije prema kojem je zdrav pojedinac preduvjet zdravog okoliša i obrnuto. Vremenom njihovo djelovanje prerasta u zajednicu ljudi istomišljenika, koji djeluju na pozitivne promjene i projekte koji doprinose za dobro čovjeka,, a pritom smanjuju uništavanje okoliša. Iz tih prvih aktivnosti otvorena je početkom devedesetih prva trgovina u Ilici 72, a 2003. godine započela je i cijela bio&bio priča. Ona ove godine, zahvaljujući dugogodišnjem povjerenju zajednice, slavi svoj 20. rođendan, s čak 22 trgovine (21 trgovina + web shop) otvorene diljem Hrvatske.
Izuzev toga, ova godina je za tvrtku Biovega ključna radi nastupa generacijske tranzicije u kojoj utemeljitelje i pionire koncepta zdravog živjenja, Jadranku Boban Pejić i Zlatka Pejića, nasljeđuje njihov sin David Pejić. Tom prilikom smo razgovarali s njim i Jadrankom Boban Pejić.
Gospođo Boban Pejić, za početak, zašto naziv bio&bio?
Jadranka Boban Pejić: Naziv bio&bio ima svoju malu filozofsku konotaciju: sugerira jedinstvo suprotnosti, s jedne strane životinjski svijet kojem pripada i čovjek, i simbolizira ga narančasta boja u logotipu. S druge je strane biljni svijet, sa zelenom bojom u logotipu. Oni zajedno čine ukupni organski svijet i na „asfaltu“ se susreću u našim trgovinama, što je grafički prikazano oznakom „&“ u sivoj boji. Logotip su kreirali Zlatko Pejić i Zlatko Havoić.
20 godina je iza vas. Što biste posebno izdvojili?
Jadranka Boban Pejić: Našim najvećim uspjehom smatram to što i dalje vjerujemo da se vrijedi truditi i što ustrajemo u kontroli kvalitete. Vjerujemo da je bavljenje organskim proizvodima cjelovita filozofija življenja koja ima ekološke, ekonomske i etičke komponente i beskompromisno smo joj posvećeni. Drago nam je vidjeti da su mnogi pojedinci i obitelji unaprijedili svoje zdravlje kvalitetnijom prehranom i načinom življenja. Drago nam je i da su mnogi poslovni subjekti, inspirirani našim primjerom, počeli uvoditi organske proizvode u svoju ponudu. Za razliku od prijašnjih godina zadnje dvije, tri godine ne postoji trgovina koja nema nešto od organskih proizvoda u ponudi. Naši kriteriji su izuzetno visoki, stoga mi isključivo u ponudi imamo certificiranu organsku hranu i kvalitetom organskih proizvoda smo i dalje predvodnik na našem tržištu.
Koliko ste primijetili rast interesa potrošača za ekološkim proizvodima od začetka do danas? Postoji li neki poseban trenutak ili razdoblje koji je označio početak nove ere za bio&bio?
Jadranka Boban Pejić: Globalno gledano, interes za ekološkim proizvodima konstantno raste, tako je i u Hrvatskoj. Svakako bismo istaknuli 2021. kao jednu od bitnih točaka prekretnice jer je to godina u kojoj smo otvorili četiri nove trgovine od kojih je ona u Martićevoj prva koja je uređena prema visokim standardima održivosti u Hrvatskoj. Sve četiri trgovine imaju odlične rezultate te uz postojeće trgovine i web shop zaokružuju sjajan broj od 22 trgovine u Hrvatskoj. Među najvećim postignućima brenda su inicijative poput suradnje s domaćim ekološkim poljoprivrednicima, poticanje ekološke proizvodnje kroz vlastito ekološko imanje “Zrno” te projekt inovativne kompostabilne ambalaže koja je smanjila potrošnju plastike za čak 3 tone od 2020. godine. Zrno proizvodi jedni su od omiljenih proizvoda bio&bio kupaca a voditelj imanja, David Pejić, sada postaje CEO Biovege.
Davide, kakvi su vam daljnji planovi?
David Pejić: Budući da je razvoj Biovege kao obiteljskog poslovanja pratio moj proces odrastanja, njegove vrijednosti i načela su oduvijek bili dio mog mentalnog prostora. U dosta ranoj fazi, počeo sam doživljavati daljnji razvoj i nastavak poslovanja kao svoju misiju te je u tom smislu motiv bio vrlo prirodan. Takav je i proces preuzimanja gdje pažljivom koordinacijom osiguravamo kontinuitet svih aspekata poslovanja uz paralelno restrukturiranje i transformaciju.
Daljnji razvoj bio&bio biti će obilježen njegovom jedinstvenom tržišnom pozicijom kao jedinog domaćeg lanca trgovina s isključivo certificiranom ekološkom hranom. Potrošački trendovi i razvojne politike EU stavljaju nas u jedinstvenu poziciju gdje kupcima možemo pružiti točno ono što sve više žele – ekološki certificiranu hranu koja ih hrani, a ne ugrožava. Sve planirane promjene i postojeće inicijative usmjerene su kako bi se priča i prisutnost bio&bio dodatno proširila, ali i produbila kroz sinergijske aktivnosti s povezanim poslovnim subjektima - Zrnom, Planetopijom i Makronovom. Što se tiče Zrna, moja uloga u njegovom upravljanju i vodstvu se zasad neće promijeniti. Proizvodne aktivnosti i jedinstveni asortiman proizvoda Zrna koji je dostupan isključivo u bio&bio trgovinama predstavlja dio naše vizije i posvećenosti ekološkoj proizvodnji. Ono daje element autentičnosti i integriteta koji je sustavno nezamjenjiv i kojeg brojni naši kupci prepoznaju kao dodatnu sidrišnu točku povjerenja.
Naša poslovna mantra jest uvjerenje da je zdrav pojedinac preduvjet zdravog okoliša. Sve naše poslovne aktivnosti manifestacija su tog uvjerenja i pokušaj da vrijednosti koje zastupamo pretvorimo u stvarnost. Cilj preuzimanja je navedenu činjenicu osigurati za sljedeći generacijski ciklus i podići na još višu razinu. Uspjeh bio&bio bazira se na jasnim kriterijima, povjerenju i posvećenosti kvaliteti proizvoda u asortimanu. Motivira nas nevjerojatna strast i ljubav kupaca prema našoj priči te svojim poslovnim razvojem želimo dodatno ulagati u taj odnos.
Možete li podijeliti svoje mišljenje o budućnosti ekološke proizvodnje i ulozi koju bio&bio može igrati u tom kontekstu?
David Pejić: U okolnostima u kojima još uvijek spoznajemo sve negativne efekte konvencionalne, kemijske poljoprivrede na okoliš, ekološka poljoprivreda nam pruža jedinstvenu priliku. Kao poljoprivrednicima, omogućava nam da zaštitimo svoje tlo, kao kupcima omogućava nam da očuvamo zdravlje, a kao društvu omogućava nam razvoj bez ugrožavanja našeg ekosustava. Ekološka poljoprivreda je alat kojim možemo poboljšati svoju kvalitetu življenja, ali i osigurati ju za generacije koje tek dolaze.
Širenje maloprodajne i veleprodajne mreže na domaćem i regionalnom tržištu je očit cilj za kojeg smatram da smo vrlo dobro pozicionirani. No ono što nas posebno motivira je vizija produbljivanja iskustva i odnosa s kupcima; mogućnost da kroz interakciju s našim poslovnim sustavom budu cjelovito podržani i vođeni kroz proces unaprjeđenja vlastite kvalitete življenja.
Povodom obilježavanja velikih 20 godina, zaključuju: ‘Naše vrijednosti i srž naše priče ostaju isti. Vjerujemo da ćemo, zajedno s našim kupcima, nastaviti pisati inspirativne stranice naše budućnosti – zajedno bolji, svaki dan.‘