Biznis i politika
StoryEditor

Kontra SAD-u: Francuska vlada predstavila nacrt zakona za zelenu industriju

17. Svibanj 2023.

Francuska je vlada predstavila nacrt zakona o zelenoj industriji koji uključuje porezne olakšice i ciljane bonuse za električna vozila. Rezultat je to nastojanja Francuza da konkuriraju SAD-u i njihovoj potpori tvrtkama u prijelazu na zelenu ekonomiju.

Vlada predsjednika Emmanuela Macrona je prilikom predstavljanja mjera, koje također uključuju strože klimatske kriterije u javnoj nabavi i ubrzavanje postupka za otvaranje novih tvornica, naglasila hitnost odgovora na američki Zakon o smanjenju inflacije jer, tvrde, više od polovice globalnih ulaganja u industriju ide upravo u SAD.

– Nakon Covida postoji novi, brutalniji oblik globalizacije u kojem svatko brani svoje interese. Europa može pronaći mjesto u ovoj novoj globalizaciji – rekao je francuski ministar financija Bruno Le Maire naglašavajući nemilosrdno tehnološko, gospodarsko i financijsko rivalstvo SAD-a i Kine.

La Maire je planove za zelenu ekonomiju predstavio još početkom ove godine dok su vlade diljem Europe tražile odgovor na klimatski zakon Joa Bidena i njegovo obećanje o 369 milijardi dolara pomoći i poreznih olakšica u sljedećem desetljeću.

Potez je to američkog predsjednika kojeg mnogi europski zakonodavci smatraju diskriminirajućim prema europskim kompanijama s obzirom da Biden traži ‘spas‘ samo za tvrtke na američkom tlu. Le Maire zato tvrdi da će Francuska biti prva koja će koristiti nove porezne olakšice u Europi, a zahvaljujući privatnom financiranju u kombinaciji s postojećim bespovratnim sredstvima ukupna omotnica potpore industriji usporediva je s onom koju daje i SAD.

‘Nije naš posao da financiramo Aziju‘

Ministarstvo financija iznijelo je i detalje o tome kako vlada planira promijeniti bonuse za električna vozila. Potez je to za kojeg Macron smatra da će favorizirati automobile proizvedene u Europi, a novi kriteriji za bonuse koji će iznositi između pet i sedam tisuća eura usredotočit će se na energetski mix zemlje u kojoj se automobili proizvode, ugljični otisak dijelova i udio elemenata koji se mogu reciklirati.

Le Maire je izjavio i da je oko 40 posto od 1,2 milijarde eura godišnjeg troška postojeće sheme bonusa završilo financiranjem proizvodnje u Aziji dok proizvodnja automobila u Europi emitira oko 45 posto manje ugljika.

– Nije naš posao da javnim novcem financiramo razvoj tvornica u Aziji –  zaključio je Le Maire.

Dugo se već govori o donošenju novih zakona kako bi se konkuriralo američkom zakonu o klimi, a fokus na to je nekoliko puta stavljala i predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen.

‒ Kako bi europska industrija ostala atraktivna, potrebno je biti konkurentan s ponudama i poticajima koji su trenutno dostupni izvan EU-a ‒ rekla je ranije ove godine na Svjetskom gospodarskom forumu u Davosu dodajući da se također mora povećati financiranje EU-a kako bi izbjegli fragmentaciju jedinstvenog tržišta i podržali prijelaz na čistu tehnologiju u cijeloj Uniji.

Predsjednica Europske komisije tada je izjavila i da bi, u sklopu novog industrijskog plana Green Deal, blok trebao privremeno prilagoditi svoja pravila o državnim potporama kako bi ih učinio bržima i jednostavnijima, od izračuna do odobrenja. 

U kojoj će se mjeri Francuska, a samim time i ostatak Europe, moći mjeriti s SAD-om tek ostaje za vidjeti.

22. studeni 2024 04:52