Na panelu 'Investitori i dobri primjeri iz prakse' koji se održao kao dio Lider Investa u Murskom Središću, Franjo Sobočan, vlasnik i osnivač tvrtke Sobočan i Igor Vlahović, predsjednik uprave u tvrtki Press Glass ispričali su kako su preživjeli zadnje dvije krizne godine, što očekuju od ove godine te isplati li se investirati u vrijeme kada na vrata kuca recesija, kada su dobavni lanci potrgani i kada u zraku visi neizvjesnost zbog rata u Ukrajini.
Nakon dvije godine pandemije i smanjene investicijske aktivnosti iz obje tvrtke dolaze optimistična predviđanja usprkos negativnim svjetskim gospodarskim trendovima. Sobočan kaže kako je povratak turizma veoma važan za povratak njihovih prihoda na razine prije pandemije.
- Dobar dio naših prihoda ostvarujemo od turizma, točnije od opremanja hotela i hotelskih lanca čega u zadnje dvije godine nije bilo, pa je ova godina već sada puno bolja od očekivanja – rekao je osnivač tvrtke Sobočan.
Dodaje kao poremećaje u lancima opskrbe i oni osjećaju, prvenstveno zbog pojedinih drvnih materijala i sirovina koje su do sada stizali iz Rusije. Zbog toga, kaže Sobočan, su bili primorani povećati svoje zalihe kao i obrtni kapital, zbog neredovitih dobava i rasta cijena.
Vlahović je također rekao kako je Press Glass nadmašio svoje planove te da je planirani rast u odnosu na prošlu godinu bio 15 posto, dok je proizvedena količina u prva četiri mjeseca veća za 50 posto nego prošle godine.
- Mi opskrbljujemo građevinski sektor materijalom a ove smo godine u prva četiri mjeseca morali upogoniti sve linije i zaposliti nove ljude kako bi odgovorili na zahtjeve tržišta – rekao je Vlahović.
Press Glass kao dio grupacije istoj osigurava i 8,5 posto prihoda ukupne grupacije pa kao veliki kupac ima centraliziranu nabavu i bolje pozicije što mu ipak olakšava poslovanje. Iako i oni osjećaju male probleme zbog nedostatak sirovina, njihovi kupci to ne osjećaju.
Što se tiče rasta cijena samih proizvoda, Sobočan kaže kako je prošle godine to bio veliki problem, ali da se već ove godine stanje popravilo, ne zbog cijene, već zbog toga što više nitko ne zna pravu cijenu proizvoda. Svi očekuju da će se cijene stalno mijenjati pa to više nije toliko stres i problem, smatra Sobočan.
Vlahović dodaje kako je u zadnje dvije godine rast cijena sirovina dosegao 65 posto te da je udio sirovine u prihodu Press Glassa veći od pola. To znači da im sirovina 'jede' profit pa su primorani i dizati cijene svojih proizvoda.
Recesija na vratima
U idućem razdoblju, usprkos mogućoj recesiji, Sobočan očekuje bolje vrijeme.
- Mi procjenjujemo da su teške godine iza nas. EU je počela shvaćati da je previše ovisila o Rusiji i Kini pa sada mnogi svoje proizvodnje vraćaju iz Kine u EU. Kina više nije tako jeftina a to nama ide na ruku. Zemlje u kojima mi poslujemo praktički više nemaju svoju proizvodnju. A tu pričam o Njemačkoj, Italiji, Austriji – kaže Sobočan i dodaje da kada partneri iz Njemačke posjete Sobočan ostaju u čudu kada vide mlade ljude za strojevima, jer oni to više nemaju, što je velika prednost.
Vlahović kaže kako njima Kinezi nikad nisu ni bili konkurencija pa on njih i od njihove politike nemaju prevelike koristi.
- Što se naše industrije tiče, neke statistike predviđaju kako će prerada stakla u idućih pet godina rasti 5 do 7 posto, pa ako gledamo dugoročno Press Glass ima svjetlu budućnost, pogotovo u građevini.
Nove investicije
Unatoč krizi Sobočan je zadnjih pet godina proveo stalno investirajući, a strategija ulaganje je bila okrenuta digitalizaciji, zelenoj energiji i inovacijama i razvoju. Tako su nedavno otvorili i vlastitu solarnu elektranu, a do 2024. planiraju uložiti 45 milijuna kuna u dvije proizvodne linije (jedna drva, druga metal) koje će biti na visokom 'softverskom' nivou s kojima će se postići veća produktivnost kao i volumen proizvodnje. Napredak će to biti u automatizaciji proizvodnje.
I tvrtka Press Glass također ne staje s investicijama. Navode kako idu u osuvremenjivanje proizvodnih linija, strojeva, i voznog parka. Unutar cijele grupacije i dalje je veliki rast, zaključuje Vlahović.